logopeda
Logopeda szkolny Dorota Bazydło
——————————————————————————————————————
GRY I ZABAWY LOGOPEDYCZNE Z DZIECKIEM BEZ WYCHODZENIA Z DOMU
I. GRA
GRA WYPRAWA DO DŻUNGLI
INSTRUKCJA DO GRY
Gra dla 2–3 osób. Przygotuj pionki i kostkę. Rozpoczyna najmłodszy gracz.
Jesteś kierowcą dżipa. Postanawiasz wybrać się w podróż, by dotrzeć do dżungli. Po drodze mijasz bilbordy z hasłami. Stawiając pionek na polu z numerem bilbordu przeczytaj lub powtórz zdanie z tym samym numerem. Na polach z literami czekają cię dodatkowe niespodzianki. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety.
Hasła na bilbordach:
- Dżudoka lubi dżudo.
- Dżokej kupił dżipa.
- Dżentelmen lubi dżem.
- Dżudoka nie ma dżokejki.
- Maharadża był w dżungli.
- W dżungli dżdży.
- Dżon popłynął dżonką.
- Dżokej płynie dżonką.
- Dżokeje to dżentelmeni.
- Andżelika trenuje dżudo.
- Dżentelmen wyjechał do dżungli.
- Dżokeje pojadą do Dżakarty.
- Dżokeje mają dżokejki.
- Dżentelmeni mają dżipy.
- Maharadża to dżentelmen.
- Dżin i Dżoker nie mają dżokejek.
- Dżentelmen lubi dżudo.
- W dżungli panowała dżuma.
- Andżelika jechała dżipem.
- Dżokeje wkładają dżokejki.
- Dżudo to walka dżudoków.
- Dżentelmen parkuje dżipem.
- Dżonka i dżip wymagają naprawy.
- Dżonka dżokeja wypłynęła z portu.
- W dżungli dżdży.
- To była udana wyprawa dżipem do dżungli.
Opis niespodzianek na polach z literami
A – znalazłeś skrót – jedziesz na pole nr 12.
B – wjechałeś na drogę szybkiego ruchu – przesuwasz się o 3 pola do przodu.
C – przebiłeś oponę, musisz wymienić koło – tracisz kolejkę.
D – zatrzymuje cię policja do kontroli dokumentów – tracisz kolejkę.
E – nie zauważyłeś drogowskazu: DŻUNGLA 100 KM – cofasz się o 2 pola.
F – droga wiedzie pod górę, silnik w aucie gaśnie – cofasz się o 2 pola.
G – jedziesz z górki – przesuwasz się o 3 pola do przodu.
H – nie ma ograniczenia prędkości – przesuwasz się o 2 pola do przodu.
I – minąłeś przydrożny bar, jesteś głodny i chcesz skorzystać – cofasz się o 2 pola.
GRA STONOGA
INSTRUKCJA DO GRY
Rzucaj kostką i ruszaj się tyle pól, ile wypadnie. Po drodze odgaduj zagadki przygotowane przez stonogę. Powodzenia!
GRA PLANSZOWA CZAROWNICA CZUPURZYCA
INSTRUKCJA DO GRY
RAZ, DWA, TRZY MOŻE WYGRASZ TY!
Grę rozpoczyna ten, kto ostatni jadł czosnek. Rzucaj kostką i poruszaj się wskazaną liczbę pól. Jeśli stanąłeś na polu z obrazkiem, powiedz, co na nim widzisz. Po drodze musisz też wykonywać zadania wymyślone przez Czarownicę Czupurzycę. Uważaj na zielone pola – na nich czeka Cię dodatkowe zadanie! Kto pierwszy dotrze do domku i wygoni Czarownicę?
Miotła – Start
1 – Przez zielony borek idzie sobie…?
2 – Puk, puk to ja, w czerwonym bereciku i czerwonym płaszczyku. Jeśli znasz tę bajkę gościu, to jesteś jego mościu. W nagrodę za to przechodzisz do czwóreczki, by policzyć tam owieczki.
7 – C o tak gwiżdże dziś na kuchni już od rana? Ojej, jak głośno proszę pana! Jeśli odgadłeś poprawnie, stań razem z czaplą ładnie! Przesuń pionek o pole do przodu.
11 – Z imno w lesie, że ho, ho, po czapkę zawracaj szybko….
13 – Czosnek, postrach Czarownicy. Przegoniłeś Czarownicę z okolicy, więc w nagrodę przechodzisz śmiałku do przygód kolejnego kawałku… Rzuć raz jeszcze kostką i zobacz, ile kroków się przesuniesz w drodze!
14 – Zrób groźną minę, by wystraszyć kota Czesława! Jak już kota Czarownicy pogoniłeś – zadecyduj, czy na tym polu zostajesz, czy do paczki zajrzeć wolisz? Co może być w tej paczce?
17 – Zjadłeś po drodze czekoladę – nie ma rady, wracasz do zdrowego jedzenia. Czeka na ciebie czosnek zdrowiutki, który wygania bakterie i smutki!!! Cofnij pionek na pole z czosnkiem.
24 – List na poczcie dostałeś i się zaczytałeś. Ale teraz jest w numerku czwóreczka, a to znaczy cztery kroczki do przodu, by być bliżej Czarownicy grodu! Teczki nie zapomnij zabrać po drodze, bo się może przydać w Czarownicy grodzie!
27 – Poćwiczyć wypada troszeczkę, żeby dobrze wspominać wycieczkę. Na ćwiczenia tracisz kolejeczkę. Dwa przysiady, cztery skoki, dwa ukłony… już wystarczy tego ruchu. Ruszaj dalej zuchu!! A jak ćwiczyć nie chcesz wcale – cofnij się na pole numer 20, potargaj swoją czuprynę i zrób groźną minę!
Domek Czarownicy – Wygoniłeś Czarownicę! Uciekła gdzieś za granicę! Kota zabrała i na miotle odleciała! Brawo!!!
GRA PLANSZOWA
INSTRUKCJA DO GRY
Rzuć kostką i przeskocz tyle pól, ile oczek udało Ci się wyrzucić. Sprawdź, na jakiej kategorii się zatrzymałeś i posłuchaj zdania lub pytania dotyczącego tego tematu. Jeśli uda Ci się je prawidłowo powtórzyć – zostajesz na tym polu i rzucasz kostką jeszcze raz, jeśli nie – wracasz na pole, z którego był ruch i rzucasz kostką ponownie. Na planszy znajdują się mostki, które umożliwiają szybkie przesuwanie się do przodu oraz błyskawice burzowe, które powodują, że wracasz na wcześniejsze pola. Powodzenia!
Listy zdań dla logopedy
Wskazówka tematyczna: SZKOŁA
- Lubię chodzić do szkoły.
- Przyjeżdżam do szkoły autobusem.
- Do której chodzisz klasy?
- Obok mojej szkoły jest ogromne boisko.
- Kto Cię odbierze ze szkoły?
- W szkole mam wielu kolegów.
- Zaczynam lekcje o godzinie 8:00.
Wskazówka tematyczna: JEDZENIE
- Na śniadanie jadłam płatki z mlekiem.
- Jestem uczulony na mleko.
- To ciasto jest pyszne.
- Owoce i warzywa są bardzo zdrowe.
- Poproszę wodę niegazowaną.
- Nie lubię zupy pieczarkowej.
- Na kolację będą naleśniki z serem.
Wskazówka tematyczna: WAKACJE
- Uwielbiam wakacje.
- W sierpniu wyjeżdżam nad morze.
- W czasie wakacji dzieci nie chodzą do szkoły.
- W lipcu i sierpniu są wakacje.
- Jak spędzisz wakacje?
- Nigdy nie wyjechałam na kolonie w czasie wakacji.
- W wakacje odwiedzę moją rodzinę.
Wskazówka tematyczna: POGODA
- Dzisiaj jest strasznie gorąco.
- Od jutra ma padać deszcz.
- Załóż czapkę i szalik, bo jest zimno.
- To jest idealna pogoda na wycieczkę rowerową.
- Weź parasol, bo będzie padał deszcz.
- Boję się burzy.
- Zimą pada śnieg.
Wskazówka tematyczna: UBRANIE
- Moje spodnie mają dziurę.
- Potrzebuję kupić nowe buty na zimę.
- Ta czerwona sukienka jest piękna.
- Ten sweter jest na Ciebie za mały.5. Czy widziałeś mój szalik w paski?
- Pożyczyłam od siostry rękawiczki.
- Mam przemoczone skarpety.
Wskazówka tematyczna: SPORT
- Lubię jeździć na nartach.
- W sobotę jadę z rodzicami na wycieczkę rowerową.
- Uczę się grać w tenisa.
- Mój brat gra w piłkę nożną.
- Zimą jeżdżę na łyżwach.
- Czy umiesz pływać?
- Chciałabym się uczyć jeździć konno.
Gra planszowa
Wariant 1
- Na kolejnych polach znajdują się zdjęcia, przedstawiające wykonawców różnych zawodów.
- Rzucajcie na przemian kostką i ruszajcie w kierunku mety.
- Nazywajcie osoby przedstawione na poszczególnych polach.
- Do każdego wyrazu podajcie po trzy określenia, np.: kucharz – głodny, młody, pracowity.
Wariant 2
- Na kolejnych polach znajdują się zdjęcia, przedstawiające różne czynności, wykonywane przez ludzi.
- Rzucajcie na przemian kostką i ruszajcie w kierunku mety.
- Nazywajcie czynności, którą wykonują osoby na zdjęciach.
- Do każdej z nich podajcie określenie, np.: śpiewać – ładnie.
Wariant 3
- Rzucajcie na przemian kostką i ruszajcie w kierunku mety.
- Ułóżcie zdania dotyczące zdjęcia, na którym się zatrzymacie.
II. KARTY ĆWICZEŃ
PLAC ZABAW
Cel: Utrwalanie wymowy głoski cz w sylabie czu
Na placu zabaw ukryło się dwanaście sylab czu. Odszukaj, otocz pętlą przeczytaj lub powtórz.
MISECZKA MLECZKA DLA KOTECZKA
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie sylab otwartych.
- Przeczytaj lub powtórz sylaby napisane na kotkach, a potem na miseczkach.
- Każdy kotek ma swoją miseczkę z taką samą sylabą. Połącz kotki ze swoimi miseczkami, a następnie przeczytaj lub powtórz utworzoną parę sylab.
CZERWONE SERDUSZKO
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie wyrazów.
- Nazwij obrazki lub powtórz.
- Przeczytaj wyrazy w serduszku.
- Połącz kolorową linią wyrazy o takim samym znaczeniu.
- Obrysuj czerwonym kolorem kontur serca.
PŁONIE OGNISKO
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.
- Wpisz litery z płomieni do okienek i przeczytaj jakie powstały wyrazy.
Logopeda podaje propozycje użycia wyrazów w związkach wyrazowych lub zdaniach, np. okręt buczy, huragan huczy, rolnik tuczy świnki, kot mruczy, człowiek kluczy szukając wyjścia z lasu.
- Pokoloruj rysunek.
- Co słychać, co widać? Zamień i wpisz według wzoru a potem przeczytaj lub powtórz pary wyrazów.buczy – buczenie
huczy – ……………………..
tuczy – ………………………
muczy – …………………….
mruczy – ……………………
kluczy – …………………….
ODGŁOSY ZWIERZĄT
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.
Przeczytaj lub powtórz za logopedą co robią zwierzęta, a następnie połącz obrazki z pasującym wyrazem.
LITEROWA KRAINA
Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w izolacji.
- Kangurek zbiera do torby litery dż. Narysuj drogę kangurka do liter dż, przeczytaj je lub powtórz.
- Otocz pętlą litery dż i przeczytaj je znowu.
DŻOKEJE
Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w zdaniach.
- Przeczytaj lub powtórz zdania:
To dżokeje i ich konie. Dżokej Dżon ma konia Dżeka. Dżokej Dżim ma konia Dżeja. A dżokej Dżery ma konia Dżokera. Dżek, Dżej i Dżoker to konie dżokejów.
- Wymień imiona dżokejów i imiona ich koni.
- Połącz dżokeja z jego koniem.
- Opowiadanie o dżokejach i ich koniach poznanych w pierwszym ćwiczeniu składa się z trzech części. Po przeczytaniu lub powtórzeniu każdej, odpowiedz na pytania. Za prawidłową odpowiedź otrzymasz 2 punkty, za nie dość poprawną (nie udzieliłeś wyczerpującej odpowiedzi lub artykulacja była nieprawidłowa) – 1 punkt, za brak odpowiedzi – 0 punktów.
Sprawdź, ile punktów zdobędziesz.
I Konie Dżek i Dżej uwielbiają dżem.
Dżem to dla tych koni nagroda.
Koń Dżoker nie lubi dżemu.
Koń Dżerego Dżoker lubi jabłka.
które konie uwielbią dżem?
Który koń nie lubi dżemu? Czyj koń lubi jabłka?
II. Dżim, Dżon i Dżery lubią wyprawy do dżungli.
Na wyprawy mają dżipy.
Dżokeje dżipami wyjadą do dżungli.
Potem planują wyprawę do Dżakarty.
Co lubią dżokeje Dżim, Dżon i Dżery?
Jakie auta mają na wyprawy?
Dokąd dżokeje wyjadą?
Co Dżim, Dżon i Dżery planują potem?
III. Dżokeje Dżim, Dżon i Dżery to dżentelmeni.
Opieka dżokejów nad końmi to ich hobby.
Dżim, Dżon i Dżery to utalentowani dżokeje.
Kim są dżokeje?
Co jest ich hobby?
Kim są Dżim, Dżon i Dżery.
III. KARTY PRACY
Dlaczego warto być uważnym?
Cel: Wspieranie koncentracji i uważności dziecka.
Polecenie: Wytnij zamieszczone poniżej fiszki i wzmocnij je, laminując lub naklejając na sztywny papier. Możesz używać ich losowo. Ćwiczenia warto wykonać na zewnątrz budynku.
Obym był… Obym była…
Cel: Pozytywne wzmacnianie.
Polecenie: Poniżej zamieszczone zostały karty z afirmacjami. Wydrukuj je i włóż do magicznego pudełka afirmacji.
Niech dziecko wylosuje jedną z nich na początku lub na końcu zajęć. Takie afirmacje działają wzmacniająco.
Uważnie oddychaj i zwróć się ku zmysłom
Cel: Wspieranie koncentracji i uważności dziecka, wspieranie prawidłowego toru oddechowego, uwrażliwienie zmysłów dziecka.
Polecenie: Wykonaj wraz z dzieckiem ćwiczenia z poniżej zamieszczonych fiszek. Wcześniej należy je wydrukować, wyciąć i wzmocnić naklejając na sztywny papier. Możesz używać ich losowo.
——————
JESZCZE WIĘCEJ ĆWICZEŃ NA: WWW.STREFALOGOPEDY.PL
Źródło:
WWW.STREFALOGOPEDY.PL
Kierownik grupy wydawniczej: Agata Jastrzębska
Wydawca: Karolina Mutryn
Redaktor: Agnieszka Stebelska
ISBN 978-83-269-8606-2
Copyright © by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2019
Skład i łamanie:
Raster studio
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul Łotewska 9a, 03-918 Warszawa tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10
______________________________________________________________________________________________________________
Kolorowe zadanie z głoską [ż] w nagłosie
Karta pracy do głoski [ż] w nagłosie, którą należy wydrukować na żółtej kartce. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie podpisów – dobór właściwego rodzaju gramatycznego i zastanowienie się, które ze zgromadzonych obrazków w rzeczywistości mogą być żółte.
Odnośnie wyboru ilustracji, które mogą być żółte – żywopłot bywa żółty jesienią a w Chinach jest Żółta Rzeka. Warto wzbogacić to zadanie wyszukując dodatkowe informacje w Internecie.
Zadanie można też potraktować jako ćwiczenie gramatyczne – podzielić obrazki na te, które są w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim.
Owocnych ćwiczeń!
Domologo.pl
Wierszyki na jednym oddechu
Małe ćwiczenie oddechowe o wielkim znaczeniu – recytacja krótkiego, rymowanego tekstu na jednym oddechu.
„Kura”
Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:
Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…
I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)
„Rosół”
Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…
„Wrony”
Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!
Wierszyki na jednym oddechu są bardzo popularną i niezwykle lubianą przez dzieci zabawą. Można zaproponować na przykład wpisywanie rekordów: do ilu uda się policzyć najwięcej każdego dnia lub na każdych zajęciach. Zachęcam również dorosłych do wspólnych zabaw z dziećmi:)
Ćwiczenia oddechowe:
• korekcja toru oddechowego [w trakcie mówienia: wdech nosem, wydech ustami]
• pogłębienie oddechu
• aktywizacja przepony
• wydłużenie fazy wydechowej
• zwiększenie pojemności życiowej płuc
• wzmocnienie mięśni oddechowych
• usunięcie nadmiernego napięcia mięśniowego
• relaksacja
Jednocześnie pamiętajmy, że ćwiczenia oddechowe robimy tylko kilkukrotnie. Nie dłużej niż 3 do 5 minut. Z dziećmi, które nie mają przeciwwskazań do ich wykonywania.
Radosnej zabawy i owocnych ćwiczeń!
Domologo.pl
Przydatne linki i strony internetowe z ćwiczeniami logopedycznymi i edukacyjnymi
Propozycje ćwiczeń dla młodszych dzieci można znaleźć na stronach:
• www.mimowa.pl – gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia logopedyczne w atrakcyjnej formie i szacie graficznej dla dzieci, które mają problem z głoskami [k, g, r, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, rz, cz,
dż], gry, zabawy logopedyczne materiały do drukowania
• www.yummy.pl – kolorowy serwis edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich rodziców, darmowe gry dla dzieci online, puzzle, kolorowanki, drukowanki
• https://domologo.pl/ – dobre ćwiczenia i gry logopedyczne, utrwalające wymowę głosek [k], [g], [l],
[r], głosek ciszących, syczących i szumiących oraz inne
• http://www.supercoloring.com/pl/ -darmowe łamigłówki, kolorowanki, kropkowanki
• www.buliba.pl – mądra rozrywka dla dzieci i nauka przy użyciu nowoczesnych metod, gry i edukacyjne zabawy dla dzieci
• www.lulek.tv – baśniowy świat przygotowany specjalnie dla najmłodszych, filmiki, piosenki, zabawa i nauka , darmowe gry
• www.eduzabawy.com – darmowe karty pracy, scenariusze, dekoracje i pomysły na prace plastyczne z dziećmi do drukowania
• www.domowyprzedszkolak.pl – darmowe zabawy do pobrania i druku dla dzieci – kolorowanki, zagadki, rymowanki, piosenki, labirynty, laurki, szlaczki, ćwiczenia, a także video, darmowe gry online
• https://www.puchatek.pl/ – strona o Kubusiu Puchatku i jego przyjaciołach. Opisy postaci, tapety, kolorowanki, wygaszacze ekranu, gry dla dzieci.
Warto również zajrzeć na strony:
www.logopestka.pl – znajdują się tu karty pracy np. ”Ślady zwierząt wiejskich” oraz gra memo on line oraz wiele ciekawych pomysłów zabaw i gier
• https://www.logopasja.pl/ – bezpłatne materiały logopedyczne, w tym 10 ćwiczeń warg i języka
• www.cwiczenia-logopedyczne.pl – aplikacja logopedyczna – ćwiczenia artykulacyjne
Zadania edukacyjne dla dzieci starszych znajdują się na stronach:
• www.printoteka.pl
• www.matematykadladzieci.pl
• www.dyktanda.net
• www.matzoo.pl
• www.pisupisu.pl
• www.dyktanda.pl
• www.szaloneliczby.pl
• www.superkid.pl
Inne przydatne dla rodziców strony internetowe:
• www.autyzmlublin.pl – strona Fundacji Alpha (niesienie pomocy dzieciom i osobom dorosłym z autyzmem, upośledzeniem umysłowym, bądź też pokrewnymi zaburzeniami rozwojowymi;
• www.synapsis.org.pl – Fundacja pomocy dzieciom i dorosłym osobom z autyzmem i ich rodzinom
• www.mutyzm.pl – CTM Centrum Terapii Mutyzmu, Nieśmiałości i Lęku
• www.mutyzmwybiorczy.pl – Poradnia Terapii Mutyzmu „Mówię”
• www.csim.pl – Centrum Słuchu i Mowy „MEDINCUS” – profilaktyka, diagnostyka, leczenie i rehabilitacja w chorobach uszu, nosa, gardła, krtani i zaburzeniach równowagi
• www.niegrzecznedzieci.org.pl – Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami
• https://fdds.pl/ – fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), zajmuje się ochroną najmłodszych przed krzywdzeniem
10 ćwiczeń warg i języka KTÓRE RZECZYWIŚCIE DZIAŁAJĄ!
Drogi Czytelniku!
Bardzo dziękuję Ci za to, że chcesz spędzić swój wolny czas z tym mini e-bookiem. Prezentuję w nim 10 ćwiczeń (5 warg i 5 języka), które mnie osobiście przyprawiają o ból mięśni twarzy 🙂 Wybrane przeze mnie zadania plasują się na półce średnio zaawansowanych i zaawansowanych. Nie każdy pacjent wykona je bez uprzedniego przygotowania. Zadania łatwe masz już przecież w jednym palcu 🙂
Owocnej pracy!
Kamila Czachorowska
Neurologopeda
Ćwiczenia warg
- Uśmiech – buźka
Jak wykonać ćwiczenie?
Zęby i wargi złączone fizjologicznie, bez dodatkowego wysiłku oraz naprężenia.
Ćwiczenie polega na rytmicznym rozciąganiu (uśmiech bez widocznych zębów) i stulaniu warg jak do przesłania buziaka (buziak).
Dlaczego warto je robić?
Ćwiczenie intensywnie działa na mięsień okrężny warg oraz uczy precyzji ruchów.
- Zęby – ramka
Jak wykonać ćwiczenie?
Zęby złączone fizjologicznie. Wargi wykonują ruch naprzemienny: uśmiech z pokazanymi zębami (zęby), wargi w układzie przypominającym kształt kwadratu, w którym widać zęby: dolne i górne 1 i 2 (ramka).
Dlaczego warto je robić?
Ćwiczenie intensywnie działa na mięsień okrężny warg, oraz uczy izolowania ruchów warg, od ruchu w stawie skroniowo – żuchwowym. Pomaga w wyćwiczeniu kształtu warg potrzebnego przy pracy nad szeregiem ciszącym i szumiącym.
- Buźka – ramka (Rybka)
Jak wykonać ćwiczenie?
Zęby i wargi złączone fizjologicznie, bez nacisku, ani dodatkowego naprężenia, czy wysiłku. Ćwiczenie polega na rytmicznym wykonywaniu naprzemiennego ruchu opisanego w zadaniu 1 jako buźka i ramki z zadania nr 2.Wykonując zadanie pomyśl o tym, jaki
ruch robi ryba swoimi wargami, gdy nabiera wody.
Ćwiczenie intensywnie działa na mięsień okrężny warg, uczy precyzyjności ruchu oraz pomaga w wyćwiczeniu kształtu warg potrzebnego przy pracy nad szeregiem ciszącym i szumiącym.
- Babcia
Jak wykonać ćwiczenie?
Zęby i usta otwarte szeroko. Wargi chowają się do środka, zasłaniając zęby, jakby nie było ich w środku jamy ustnej.
W tej pozycji należy wypowiadać sylaby tj. np. ma – ma – ma, pa – pa – pa, ba – ba – ba.
Dlaczego warto je robić?
Zadanie wpływa na mięsień okrężny warg.
- Deszczyk
Jak wykonać ćwiczenie?
Zęby złączone fizjologicznie. Wargi bardzo luźno stykają się ze sobą.
Nosem należy nabrać powietrze i ze sporą siłą wydmuchać je ustami tak, by wargi zawibrowały. Powinien powstać „deszczyk”.
Dlaczego warto je robić?
Ćwiczenie ma charakter rozluźniający i dobrze wykonać je po szeregu ćwiczeń wzmacniających mięsień okrężny warg.
Ćwiczenia języka
- Kula
Jak wykonać ćwiczenie?
Zęby i wargi złączone fizjologicznie. W czasie ćwiczenia powinny się delikatnie zaciskać i stulać, jak do buziaka.
Język w tym ćwiczeniu naprzemiennie (po około 5 sekund na każdą stronę) masuje poliki od środka, tworząc w ten sposób złudzenie kulki w środku jamy ustnej.
Dlaczego warto je robić?
Ćwiczenie wzmacnia czubek języka oraz jego część środkową. Kształtuje świadomość ułożenia języka wewnątrz jamy ustnej.
- Pociąg
Jak wykonać ćwiczenie?
Usta otwarte dość szeroko. Język (pociąg) ustawia się na tylnych, górnych zębach, na zewnętrznej ich stronie i „jedzie” górnym torem na z jednej strony do drugiej. Następnie ustawia się na zębach trzonowych dolnych i ruch powtarza się. Teraz znów „wjeżdża” na górny tor. Ruch jest płynny i dość dynamiczny.
Dlaczego warto je robić?
Wzmacnia wszystkie partie języka oraz kształtuje świadomość ułożenia języka wewnątrz jamy ustnej.
- Pająk
Jak wykonać ćwiczenie?
Usta i zęby otwarte dość szeroko. Język należy ustawić w miejscu artykulacji głoski [L].
Język wykonuje ruch z góry na dół (za dolne zęby).
Dlaczego warto je robić?
Jest to wstępne ćwiczenie pionizacji języka i tym samym przydaje się do ćwiczenia m.in. głosek [L, T, D, N, SZ, RZ, CZ, DŹ oraz R].
- Powolny konik
Jak wykonać ćwiczenie?
Należy kląskać językiem, tyle że faza zetknięcia całej powierzchni języka z podniebieniem twardym powinna być dłuższa i intensywniejsza (mocniejsza).
Dlaczego warto je robić?
Ćwiczenie jest pomocne w pracy nad pozycją wertykalnohoryzontalną, która jest niezbędna m. in. w terapii prawidłowego połykania oraz artykulacji wielu głosek języka polskiego.
- Oporowanie – PRZED
Jak wykonać ćwiczenie?
Usta otwarte szeroko. Język wysunięty do przodu, ale nie opada na brodę. Jest sztywny. Czubek języka dotyka szpatułki lekarskiej, naciskając na nią. Osoba trzymająca szpatułkę powinna lekko naciskać na język, by pomiędzy językiem a szpatułką wytworzyło się napięcie.
Dlaczego warto je robić?
Ćwiczenie bardzo mocno wzmacnia cały język, przygotowując go do dalszej pracy m. in. nad połykaniem oraz prawidłową artykulacją głosek.
Po więcej ćwiczeń i pomysłó . . . ZAPRASZAM NA MOJEGO BLOGA!
www.logopasja.pl
Wesołej zabawy z „Piotrusiem”