pedagog
Pedagog szkolny: Ewa Michniowska-Liszka, Katarzyna Sarnacka-Paprota
Pedagog specjalny: Dorota Bazydło
——————————————————————————————————————-
Skąd się bierze złość i agresja u dzieci? Jakie przybiera
formy? Jak uczyć dziecko panowania nad złymi
emocjami i wzmacniać je w sytuacji doznawania
przemocy? W 13. numerze WYCHOWUJMY! skupiamy się
na powszechnym problemie rówieśniczej przemocy
i agresji – jego przyczynach i sposobach rozwiązania.
Profilaktyka zachowań agresywnych– kilka zasad dobrego wychowania, które pomogą zapobiegać występowaniu zachowań agresywnych
- dbać o spokojną atmosferę w domu – unikać konfliktów i nieporozumień, okazywać sobie miłość i szacunek
- zaspokajać wszystkie potrzeby dziecka, zarówno fizyczne, jak i psychiczne (uznania społecznego, samodzielności i niezależności, więzi emocjonalnej, zainteresowania, poczucia bezpieczeństwa, akceptacji)
- poświęcać dziecku czas, okazywać zainteresowanie dzieckiem i jego aktywnością, obdarzać uwagą, słuchać, rozmawiać (zwracając na dziecko całą swoją uwagę); angażować w życie rodziny;
- być wsparciem w trudnościach – zwracać uwagę na problemy dziecka, nie pozostawiać dziecka samego z jego problemami, robić wszystko, co możliwe, aby mu pomóc
- okazywać dziecku zaufania i wiarę w jego możliwości, dostarczać pozytywnych doświadczeń i stwarzać możliwości osiągania realnych sukcesów by kształtować w nim poczucie własnej wartości i pozytywna samoocenę
- dbać o porządek i stały rytm dnia – pory wstawania, posiłków, obowiązków i kładzenia się spać powinny być stałe i znane dziecku, dzięki temu zapewnia się mu poczucie bezpieczeństwa i stałości;
- włączać dziecko w planowanie zmian, wakacji, sposobu spędzania wolnego czasu, itp., aby rozwijać poczucie sprawstwa i wspólnoty z rodziną
- uczyć dziecko rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami – dziecko musi wiedzieć w jaki sposób może odreagować negatywne emocje
- ujednolicić metody i postawy wychowawcze w stosunku do dziecka (jednolite front osób zaangażowanych w wychowywanie dziecka)
- uczyć dziecko norm moralnych, właściwych postaw społecznych oraz hierarchii wartości tak, by na tym podłożu powstawało poczucie winy, gdy zada się krzywdę drugiemu człowiekowi; zwracać uwagę dziecku na negatywne skutki jego niewłaściwych zachowań
- wprowadzić jasne i przejrzyste zasady (dostosowane do wieku dziecka) – dziecko powinno wiedzieć jakiego zachowania się od niego oczekuje, jakie obowiązują kary i nagrody za dane zachowanie
- konsekwentnie przestrzegać wprowadzonych zasad, a także systemu kar i nagród, jeśli się ich konsekwentnie nie przestrzega przestają działać
- Gdy pojawia się problem… trzeba ustalić jego przyczynę
- Bezpośrednia reakcja na zachowania agresywne
- W wygaszaniu zachowań agresywnych potrzebny jest czas, cierpliwość i konsekwencja
Celem programu jest wsparcie i zapobieganie kryzysowi psychicznemu dzieci i młodzieży. Pod poniższym linkiem znajdują się informacje dla rodziców o tym jak wspierać osobę znajdującą się w kryzysie.
Zapraszam do zapoznania się z podjętą tam tematyką:
https://mlodeglowy.pl/kompendium/jestem-rodzicem/
Otwarcie o zdrowiu psychicznym, rodzicu poznaj raport
https://mlodeglowy.pl/
Jak zmotywować się do nauki i uczyć się z przyjemnością?
- ZNAJDŹ WAŻNE POWODY DO NAUKI
Nigdy nie będziesz naprawdę zmotywowany, jeżeli nie będziesz dokładnie wiedzieć po co i dlaczego się uczysz. Chodzi o zrozumienie prawdziwej wartości nauki, która może poprawić jakość Twojego życia. Nawet jeżeli nauka jakiegoś przedmiotu w danej chwili wydaje Ci się niepotrzebna, to w szerszym kontekście może ona wpłynąć np. na zaliczenie sesji, co później umożliwi Ci ukończenie studiów, zdobycie upragnionej pracy itd. Mając to na uwadze, stwórz listę korzyści płynących z nauki. Dodatkowo, w trakcie uczenia się, notuj własne refleksje: dlaczego podjęcie tego działania pomoże Ci w osiągnięciu celów?
- UCZ SIĘ W INSPIRUJĄCYM MIEJSCU
Trudno być zmotywowanym w otoczeniu, które jest nieprzyjemne lub przytłaczające. Miejsce, w którym panuje bałagan, sprawi, że będziesz czuł się niekomfortowo – może też odciągać Twoją uwagę od nauki. Dlatego bardzo ważne jest abyś stworzył inspirującą przestrzeń, która napełni Cię pozytywną energią oraz pozwoli pozostać skupionym i zmotywowanym. Stwórz lub znajdź miejsce, które będzie: wolne od rozpraszaczy, dobrze zorganizowane, czyste i inspirujące. Upewnij się, że wszystkie potrzebne materiały do nauki oraz wodę do picia masz pod ręką. Dzięki temu będziesz bardziej skupiony i produktywny.
- STWÓRZ SYSTEM NAGRÓD
Trudno pozostać zmotywowanym, kiedy na horyzoncie nie widać nagród! Nagrody mogą być wykorzystywane jako paliwo do naszej motywacji nawet przez długi okres czasu. Szczególną wartość mają, kiedy realizujesz cele długoterminowe, jak np. zdanie ważnych egzaminów. Realizowanie takich celów jest wyzwaniem, ponieważ będzie wymagało od Ciebie zainwestowania znacznej ilości czasu i energii. Pomoże Ci rozłożenie dużych partii materiału na mniejsze etapy, które będą wspierane przez system adekwatnych nagród. Kiedy zrealizujesz już swój długoterminowy cel, możesz zaszaleć i nagrodzić się czymś ekstra.
- UCZ SIĘ Z INNYMI
Jednym z powodów niskiej motywacji może być brak możliwość ci dzielenia się wiedzą z innymi i nauka w samotności. Warto znaleźć partnera, z którym będziesz na bieżąco dzielić się wiedzą, spostrzeżeniami i przemyśleniami. W obecnej sytuacji znajdź osobę, z klasy, z którą będziesz mógł systematycznie się spotykać online (messenger, live) i wspólnie monitorować postępy w nauce. Zadawajcie sobie wnikliwe pytania, rozmawiajcie o tym co było dla was najbardziej fascynujące – tak, by stale rozniecać ogień motywacji i chęć dalszego zgłębiania wiedzy. Zyskasz fantastyczną dźwignię motywacyjną i kolejny powód, dla którego warto się uczyć.
- PORANNE POZYTYWY I WZMOCNIENIA
To, w jaki sposób rozpoczniesz poranek, może zdeterminować resztę Twojego dnia. Jeżeli rozpoczniesz dzień od czegoś przyjemnego, to łatwiej będzie Ci później być zmotywowanym, produktywnym i skupionym. Poranna rutyna zazwyczaj składa się z czynności higienicznych znajdź chwilkę na pogłaskanie psa lub kota, powiedz coś miłego do lustra, pożycz dobrego dnia rodzeństwu i rodzicom. Pamiętaj dobre słowo wraca, A POZYTYWNE NASTWIENIE TO KLUCZ DO SUKCESU UDANEGO DNIA.
- STWÓRZ MAPĘ MARZEŃ
Motywacja napływa z wielu stron. Niektórzy lubią słuchać motywacyjnych rozmów od rodziców, koleżanki lub kolegi warto mieć osobę , która będzie ich motywować. Inni z kolei wolą przeczytać coś, co napełni ich motywacją i chęcią do podjęcia natychmiastowego działania. Każdy posiada indywidualne wyzwalacze motywacji. Jest jednak pewien szczególny wyzwalacz, który wiele osób zna jako tzw. Mapę Marzeń. To kolaż inspirujących słów, prostych rysunków, zdjęć i cytatów, zaprojektowany tak, aby wzbudzić motywację i ułatwić skupienie na celach.
Jak się uczyć efektywnie 9 najważniejszych zasad
- Opanuj umiejętność koncentracji i utrzymania uwagi przez dłuższy czas.
- Aktywnie przetwarzaj nowo poznane informacje i wiedzę
- Twórz powiązania z tym co już umiesz i wiesz
- Kategoryzuj i porcjuj informacje
- Wzbudzaj w sobie emocje podczas nauki
- Nadawaj informacjom osobistego znaczenia
- Wykorzystuj wyobraźnię
- Zaplanuj powtórki
- Rób przerwy w nauce
Ucząc się pamiętaj o specyficznych właściwościach naszego mózgu
Przetwarzanie danych
Nie warto i nie powinno się starać zapamiętać wszystkich informacji, lecz jedynie te rzeczywiście istotne. Dlatego najpierw przetwarza się materiał, a dopiero potem się go uczy. Kwestia kluczowa to robienie odpowiednich notatek. Należy podkreślić, że mają one zostać wykonane ręcznie, gdyż samodzielna praca znacząco zwiększa stopień przyswojonej wiedzy. Notatki trzeba umieć robić z głową. „Ściana” tekstu, bez podziałów, kolorów i zaznaczeń? Taka technika uczenia się to duży błąd, który kosztuje wiele wysiłków umysłowych. Warto odejść od tradycyjnego sposobu robienia zapisków i zdecydować się na tzw. mapy pojęć lub mapy myśli.
Mapy pojęć
Technika uczenia się bazuje na łączeniu poszczególnych pojęć poprzez określone relacje. W ten sposób wykorzystują wspomniany wcześniej, naturalny dla ludzkiego umysłu sposób zapamiętywania, jakim są skojarzenia.
Technika haków
Mnemotechnika znana w zasadzie od czasów starożytnych. Stosowana głównie do zapamiętywania liczb. Polega na przypisaniu do każdej cyfry określonego skojarzenia, na przykład nazwy zwierzęcia, owocu czy znanej postaci.
To oczywiście nie wszystkie skutecznie techniki uczenia się. Współpracując z ekspertami, otrzymuje się całą listę metod, na bazie których można opracować własną, najskuteczniejszą strategię. Więcej informacji znajdziesz w naszej ofercie.
Mapy myśli
Podobna metoda do mapy pojęć to mapy myśli, które są jednak bardziej obrazowe. Uczący się tworzy mapę, stosując dopasowane słowa-klucze i obrazy. Tworzenie takich notatek daje dużo frajdy, a proces zapamiętywania informacji zaczyna się już na etapie przetwarzania materiału. Główne pojęcie umieszcza się na środku mapy i wokół niego rysuje się symbole lub obrazki odpowiadające poszczególnym zagadnieniom. Kolejne odgałęzienia stanowią dalsze wyjaśnianie tematu. Mapa myśli to bardzo uproszczony schemat tego, jak działa ludzki mózg – przywołuje wspomnienia poprzez skojarzenia, a każde z nich zapamiętuje w formie obrazu.
Siła systematyczności
Sieci nerwowe należy wzmacniać poprzez systematyczne „wydeptywanie” tych samych ścieżek. Materiał powinno się powtarzać regularnie, najlepiej codziennie po kilkanaście minut. Daje to zdecydowanie lepsze efekty niż uczenie się wszystkiego naraz.
Mnemotechniki
Znajomość sposobów na bardziej efektywne zapamiętywanie jest kluczowa dla poprawienia jakości nauki. W ramach mnemotechnik angażuje się wyobraźnię oraz pracę obu półkul mózgowych. Wyobrażenia tworzą skojarzenia, a to podstawa zapamiętywania.