• 87 423 23 66
  • sp2pisz@wp.pl
  • Polska, Pisz, ul. Lipowa 15

logopeda

Logopeda szkolny Dorota Bazydło

——————————————————————————————————————

Kolorowe zadanie z głoską [ż] w nagłosie

Karta pracy do głoski [ż] w nagłosie, którą należy wydrukować na żółtej kartce. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie podpisów – dobór właściwego rodzaju gramatycznego i zastanowienie się, które ze zgromadzonych obrazków w rzeczywistości mogą być żółte.

Odnośnie wyboru ilustracji, które mogą być żółte – żywopłot bywa żółty jesienią a w Chinach jest Żółta Rzeka. Warto wzbogacić to zadanie wyszukując dodatkowe informacje w Internecie.

Zadanie można też potraktować jako ćwiczenie gramatyczne – podzielić obrazki na te, które są w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim.

Owocnych ćwiczeń!

Domologo.pl

Wierszyki na jednym oddechu

Małe ćwiczenie oddechowe o wielkim znaczeniu – recytacja krótkiego, rymowanego tekstu na jednym oddechu.

„Kura”

Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:

Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…

I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)

„Rosół”

Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…

„Wrony”

Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!

Wierszyki na jednym oddechu są bardzo popularną i niezwykle lubianą przez dzieci zabawą. Można zaproponować na przykład wpisywanie rekordów: do ilu uda się policzyć najwięcej każdego dnia lub na każdych zajęciach. Zachęcam również dorosłych do wspólnych zabaw z dziećmi:)

Ćwiczenia oddechowe:

• korekcja toru oddechowego [w trakcie mówienia: wdech nosem, wydech ustami]
• pogłębienie oddechu
• aktywizacja przepony
• wydłużenie fazy wydechowej
• zwiększenie pojemności życiowej płuc
• wzmocnienie mięśni oddechowych
• usunięcie nadmiernego napięcia mięśniowego
• relaksacja

Jednocześnie pamiętajmy, że ćwiczenia oddechowe robimy tylko kilkukrotnie. Nie dłużej niż 3 do 5 minut. Z dziećmi, które nie mają przeciwwskazań do ich wykonywania.

Radosnej zabawy i owocnych ćwiczeń!

Domologo.pl

Przydatne linki i strony internetowe z ćwiczeniami logopedycznymi i edukacyjnymi

Propozycje ćwiczeń dla młodszych dzieci można znaleźć na stronach:

• www.mimowa.pl – gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia logopedyczne w atrakcyjnej formie i szacie graficznej dla dzieci, które mają problem z głoskami [k, g, r, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, rz, cz,
dż], gry, zabawy logopedyczne materiały do drukowania

• www.yummy.pl – kolorowy serwis edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich rodziców, darmowe gry dla dzieci online, puzzle, kolorowanki, drukowanki
• https://domologo.pl/ – dobre ćwiczenia i gry logopedyczne, utrwalające wymowę głosek [k], [g], [l],
[r], głosek ciszących, syczących i szumiących oraz inne
• http://www.supercoloring.com/pl/ -darmowe łamigłówki, kolorowanki, kropkowanki
• www.buliba.pl – mądra rozrywka dla dzieci i nauka przy użyciu nowoczesnych metod, gry i edukacyjne zabawy dla dzieci
• www.lulek.tv – baśniowy świat przygotowany specjalnie dla najmłodszych, filmiki, piosenki, zabawa i nauka , darmowe gry
• www.eduzabawy.com – darmowe karty pracy, scenariusze, dekoracje i pomysły na prace plastyczne z dziećmi do drukowania
• www.domowyprzedszkolak.pl – darmowe zabawy do pobrania i druku dla dzieci – kolorowanki, zagadki, rymowanki, piosenki, labirynty, laurki, szlaczki, ćwiczenia, a także video, darmowe gry online
• https://www.puchatek.pl/ – strona o Kubusiu Puchatku i jego przyjaciołach. Opisy postaci, tapety, kolorowanki, wygaszacze ekranu, gry dla dzieci.

Warto również zajrzeć na strony:

www.logopestka.pl – znajdują się tu karty pracy np. ”Ślady zwierząt wiejskich” oraz gra memo on line oraz wiele ciekawych pomysłów zabaw i gier
• https://www.logopasja.pl/ – bezpłatne materiały logopedyczne, w tym 10 ćwiczeń warg i języka
• www.cwiczenia-logopedyczne.pl – aplikacja logopedyczna – ćwiczenia artykulacyjne

Zadania edukacyjne dla dzieci starszych znajdują się na stronach:

• www.printoteka.pl
• www.matematykadladzieci.pl
• www.dyktanda.net
• www.matzoo.pl
• www.pisupisu.pl
• www.dyktanda.pl
• www.szaloneliczby.pl
• www.superkid.pl

Inne przydatne dla rodziców strony internetowe:

• www.autyzmlublin.pl – strona Fundacji Alpha (niesienie pomocy dzieciom i osobom dorosłym z autyzmem, upośledzeniem umysłowym, bądź też pokrewnymi zaburzeniami rozwojowymi;
• www.synapsis.org.pl – Fundacja pomocy dzieciom i dorosłym osobom z autyzmem i ich rodzinom
• www.mutyzm.pl – CTM Centrum Terapii Mutyzmu, Nieśmiałości i Lęku
• www.mutyzmwybiorczy.pl – Poradnia Terapii Mutyzmu „Mówię”
• www.csim.pl – Centrum Słuchu i Mowy „MEDINCUS” – profilaktyka, diagnostyka, leczenie i rehabilitacja w chorobach uszu, nosa, gardła, krtani i zaburzeniach równowagi
• www.niegrzecznedzieci.org.pl – Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami
• https://fdds.pl/ – fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), zajmuje się ochroną najmłodszych przed krzywdzeniem

10 ćwiczeń warg i języka KTÓRE RZECZYWIŚCIE DZIAŁAJĄ!

Drogi Czytelniku!

Bardzo dziękuję Ci za to, że chcesz spędzić swój wolny czas z tym mini e-bookiem. Prezentuję w nim 10 ćwiczeń (5 warg i 5 języka), które mnie osobiście przyprawiają o ból mięśni twarzy 🙂 Wybrane przeze mnie zadania plasują się na półce średnio zaawansowanych i zaawansowanych. Nie każdy pacjent wykona je bez uprzedniego przygotowania. Zadania łatwe masz już przecież w jednym palcu 🙂

Owocnej pracy!

Kamila Czachorowska
Neurologopeda

Ćwiczenia warg

  1. Uśmiech – buźka

Jak wykonać ćwiczenie?

Zęby i wargi złączone fizjologicznie, bez dodatkowego wysiłku oraz naprężenia.

Ćwiczenie polega na rytmicznym rozciąganiu (uśmiech bez widocznych zębów) i stulaniu warg jak do przesłania buziaka (buziak).

Dlaczego warto je robić?

Ćwiczenie intensywnie działa na mięsień okrężny warg oraz uczy precyzji ruchów.

  1. Zęby – ramka

Jak wykonać ćwiczenie?

Zęby złączone fizjologicznie. Wargi wykonują ruch naprzemienny: uśmiech z pokazanymi zębami (zęby), wargi w układzie przypominającym kształt kwadratu, w którym widać zęby: dolne i górne 1 i 2 (ramka).

Dlaczego warto je robić?

Ćwiczenie intensywnie działa na mięsień okrężny warg, oraz uczy izolowania ruchów warg, od ruchu w stawie skroniowo – żuchwowym. Pomaga w wyćwiczeniu kształtu warg potrzebnego przy pracy nad szeregiem ciszącym i szumiącym.

  1. Buźka – ramka (Rybka)

Jak wykonać ćwiczenie?

Zęby i wargi złączone fizjologicznie, bez nacisku, ani dodatkowego naprężenia, czy wysiłku. Ćwiczenie polega na rytmicznym wykonywaniu naprzemiennego ruchu opisanego w zadaniu 1 jako buźka i ramki z zadania nr 2.Wykonując zadanie pomyśl o tym, jaki
ruch robi ryba swoimi wargami, gdy nabiera wody.

Ćwiczenie intensywnie działa na mięsień okrężny warg, uczy precyzyjności ruchu oraz pomaga w wyćwiczeniu kształtu warg potrzebnego przy pracy nad szeregiem ciszącym i szumiącym.

  1. Babcia

Jak wykonać ćwiczenie?

Zęby i usta otwarte szeroko. Wargi chowają się do środka, zasłaniając zęby, jakby nie było ich w środku jamy ustnej.

W tej pozycji należy wypowiadać sylaby tj. np. ma – ma – ma, pa – pa – pa, ba – ba – ba.

Dlaczego warto je robić?

Zadanie wpływa na mięsień okrężny warg.

  1. Deszczyk

Jak wykonać ćwiczenie?

Zęby złączone fizjologicznie. Wargi bardzo luźno stykają się ze sobą.

Nosem należy nabrać powietrze i ze sporą siłą wydmuchać je ustami tak, by wargi zawibrowały. Powinien powstać „deszczyk”.

Dlaczego warto je robić?

Ćwiczenie ma charakter rozluźniający i dobrze wykonać je po szeregu ćwiczeń wzmacniających mięsień okrężny warg.

Ćwiczenia języka

  1. Kula

Jak wykonać ćwiczenie?

Zęby i wargi złączone fizjologicznie. W czasie ćwiczenia powinny się delikatnie zaciskać i stulać, jak do buziaka.

Język w tym ćwiczeniu naprzemiennie (po około 5 sekund na każdą stronę) masuje poliki od środka, tworząc w ten sposób złudzenie kulki w środku jamy ustnej.

Dlaczego warto je robić?

Ćwiczenie wzmacnia czubek języka oraz jego część środkową. Kształtuje świadomość ułożenia języka wewnątrz jamy ustnej.

  1. Pociąg

Jak wykonać ćwiczenie?

Usta otwarte dość szeroko. Język (pociąg) ustawia się na tylnych, górnych zębach, na zewnętrznej ich stronie i „jedzie” górnym torem na z jednej strony do drugiej. Następnie ustawia się na zębach trzonowych dolnych i ruch powtarza się. Teraz znów „wjeżdża” na górny tor. Ruch jest płynny i dość dynamiczny.

Dlaczego warto je robić?

Wzmacnia wszystkie partie języka oraz kształtuje świadomość ułożenia języka wewnątrz jamy ustnej.

  1. Pająk

Jak wykonać ćwiczenie?

Usta i zęby otwarte dość szeroko. Język należy ustawić w miejscu artykulacji głoski [L].

Język wykonuje ruch z góry na dół (za dolne zęby).

Dlaczego warto je robić?

Jest to wstępne ćwiczenie pionizacji języka i tym samym przydaje się do ćwiczenia m.in. głosek [L, T, D, N, SZ, RZ, CZ, DŹ oraz R].

  1. Powolny konik

Jak wykonać ćwiczenie?

Należy kląskać językiem, tyle że faza zetknięcia całej powierzchni języka z podniebieniem twardym powinna być dłuższa i intensywniejsza (mocniejsza).

Dlaczego warto je robić?

Ćwiczenie jest pomocne w pracy nad pozycją wertykalnohoryzontalną, która jest niezbędna m. in. w terapii prawidłowego połykania oraz artykulacji wielu głosek języka polskiego.

  1. Oporowanie – PRZED

Jak wykonać ćwiczenie?

Usta otwarte szeroko. Język wysunięty do przodu, ale nie opada na brodę. Jest sztywny. Czubek języka dotyka szpatułki lekarskiej, naciskając na nią. Osoba trzymająca szpatułkę powinna lekko naciskać na język, by pomiędzy językiem a szpatułką wytworzyło się napięcie.

Dlaczego warto je robić?

Ćwiczenie bardzo mocno wzmacnia cały język, przygotowując go do dalszej pracy m. in. nad połykaniem oraz prawidłową artykulacją głosek.

Po więcej ćwiczeń i pomysłó . . . ZAPRASZAM NA MOJEGO BLOGA!
www.logopasja.pl

Wesołej zabawy z „Piotrusiem”

Skip to content