Uzależnienia behawioralne (zaburzenie nawyków i popędów), które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowego rozwoju młodego człowieka. Do tej grupy uzależnień zaliczamy aktywności związane z urządzeniami umożliwiającymi poruszanie się po coraz bardziej ”wirtualnym” świecie (np. komputery, tablety, telefony komórkowe, nieograniczone zasoby Internetu) – zaawansowane technicznie urządzenia do wymiany danych.
W klasycznym ujęciu problemu uzależnienia (np. narkotyki, alkohol itp.) osoby uzależnione poszukują określonej substancji. W uzależnieniach behawioralnych dotyczy to możliwości wykonywania określonych czynności. Są to najczęściej zachowania lub działania społecznie akceptowane np. oglądanie telewizji, korzystanie z Internetu, ale również robienie zakupów, zaspokajanie potrzeb seksualnych, granie w gry hazardowe i inne.
Jakie są objawy uzależnienia?
• stałe myślenie o tym co dzieje się w Internecie, o tym co robiliśmy jak ostatnio byliśmy” w sieci”, co będziemy robić gdy znowu zalogujemy się do sieci
• potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w sieci
• podejmowanie nieudanych prób ograniczania czasu spędzanego w sieci
• poczucie rozdrażnienia, poirytowania, złości, gdy coś lub ktoś zmusza nas do skrócenia czasu uczestniczenia w życiu sieci lub uniemożliwia korzystanie z niej
• zaniedbywanie pracy, rezygnacja ze spotkań ze znajomymi, odkładanie na później pilnych zadań na rzecz korzystania z Internetu
• okłamywanie innych odnośnie ilości czasu spędzanego w sieci (zaniżanie faktycznej ilości godzin spędzanych przy komputerze)
Dzieci i młodzież w większości posiadają telefony z dostępem do Internetu. Korzystają z wielu aplikacji , których dorośli nie znają. Coraz częściej dokonują zakupów przez Internet ,o których rodzice nie wiedzą.
Aby rodzic mógł sam sprawnie kontrolować i nadzorować wykorzystanie telefonu, czy komputera przez dzieci musi posiadać pewien przynajmniej minimalny zasób wiedzy związany z technologią informacyjną, który pozwoli wykorzystywać dostępne narzędzia monitorujące.
Ponadto powinien:
• zastosować regułę "najpierw obowiązki (pomoc w domu, nauka) - a potem komputer"
• kontrolować, jakie strony internetowe, gry, aplikacje, programy wykorzystuje nasze dziecko
• starać się organizować dziecku inne formy spędzania wolnego czasu - spacery, gry sportowe, spotkania z przyjaciółmi
• sprawdzać jak długo dziecko pracuje przy komputerze, czy korzysta z telefonu i egzekwować przerwy w pracy, ustalić z nim jasne reguły korzystania z tych urządzeń.
• jeżeli nie mamy możliwości bezpośrednio kontrolować pracy dziecka przy komputerze, należy stosować różnego rodzaju zabezpieczenia i programy nadzorujące, które będą utrudniać dostęp do treści przez nas niepożądanych oraz pozwolą nam na późniejszą weryfikację rzeczywistego wykorzystania komputera