DOKUMENTY SZKOLNE

Uzależnienia behawioralne - uzależnienie od Internetu, komputera itp.

 

Uzależnienia behawioralne (zaburzenie nawyków i popędów), które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowego rozwoju młodego człowieka. Do tej grupy uzależnień zaliczamy aktywności związane z urządzeniami umożliwiającymi poruszanie się po coraz bardziej ”wirtualnym” świecie (np. komputery, tablety, telefony komórkowe, nieograniczone zasoby Internetu) – zaawansowane technicznie urządzenia do wymiany danych.

W klasycznym ujęciu problemu uzależnienia (np. narkotyki, alkohol itp.) osoby uzależnione poszukują określonej substancji. W uzależnieniach behawioralnych dotyczy to możliwości wykonywania określonych czynności. Są to najczęściej zachowania lub działania społecznie akceptowane np. oglądanie telewizji, korzystanie z Internetu, ale również robienie zakupów, zaspokajanie potrzeb seksualnych, granie w gry hazardowe i inne.

Jakie są objawy uzależnienia?

stałe  myślenie  o tym co dzieje się w Internecie, o tym co robiliśmy jak ostatnio byliśmy” w sieci”, co będziemy robić  gdy znowu  zalogujemy się do sieci
• potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w sieci
podejmowanie nieudanych prób ograniczania czasu spędzanego w sieci
poczucie rozdrażnienia, poirytowania, złości, gdy coś lub ktoś zmusza nas do skrócenia czasu uczestniczenia w życiu sieci lub uniemożliwia korzystanie z niej
• zaniedbywanie pracy, rezygnacja ze spotkań ze znajomymi, odkładanie na później pilnych zadań na rzecz korzystania z Internetu
okłamywanie innych odnośnie ilości czasu spędzanego w sieci (zaniżanie faktycznej ilości godzin spędzanych przy komputerze)

Dzieci i młodzież  w większości posiadają telefony z dostępem do Internetu. Korzystają z wielu aplikacji , których dorośli nie znają.  Coraz częściej dokonują zakupów przez Internet ,o których rodzice nie wiedzą.  

Aby rodzic mógł sam  sprawnie kontrolować i nadzorować wykorzystanie  telefonu, czy komputera przez dzieci musi  posiadać pewien przynajmniej minimalny zasób wiedzy związany z technologią informacyjną, który pozwoli  wykorzystywać dostępne narzędzia monitorujące.

Ponadto powinien:

• zastosować regułę "najpierw obowiązki (pomoc w domu, nauka) - a potem komputer"
• kontrolować, jakie strony internetowe, gry, aplikacje, programy wykorzystuje nasze dziecko
• starać się organizować dziecku inne formy spędzania wolnego czasu - spacery, gry sportowe, spotkania z przyjaciółmi
• sprawdzać jak długo dziecko pracuje przy komputerze, czy korzysta z telefonu i egzekwować przerwy w pracy, ustalić z nim jasne reguły korzystania z tych urządzeń.
• jeżeli nie mamy możliwości bezpośrednio kontrolować pracy dziecka przy komputerze, należy stosować różnego rodzaju zabezpieczenia i programy nadzorujące, które będą utrudniać dostęp do treści przez nas niepożądanych oraz pozwolą nam na późniejszą weryfikację rzeczywistego wykorzystania komputera