DOKUMENTY SZKOLNE

psycholog - kształcenie na odległość

 

Obniżony nastrój i depresja u dzieci

Witam
Chciałabym przedstawić Państwu badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (raport - proszę kliknąć TU) z których jednoznacznie wynika, że spory odsetek dzieci i młodzieży narażony jest na przemoc domową, przez co cierpi ich zdrowie psychiczne i fizyczne.  
Część uczniów zmaga się z nadużywaniem mediów, obniżonym nastrojem czy trudnościami z proszeniem o pomoc. Mając to na uwadze, a szczególnie poczucie osamotnienia i obniżony nastrój u części z dzieci, chciałabym przedstawić infografikę dotyczącą depresji.
Opracowywała ją jakiś czas Monika Kalinowska psycholog i zebrała w niej najistotniejsze elementy które są charakterystyczne dla depresji. Bardzo proszę o zapoznanie się z załącznikiemdepresja.
Warto być uważnym, gdyż depresja jest podstępna i może atakować w najmniej oczywisty sposób i każdego z nas.
Zapraszam do kontaktu, jeżeli zuważacie Państwo niepokojące sygnały u swoich dzieci i chcielibyście porozmawiać w jaki sposób pomóc swojemu synowi/swojej córce.
Pozdrawiam serdecznie

Justyna Witkowska
psycholog szkolny

 

Jeżeli nasuwają się Wam pytania, zauważacie niepokojące sygnały u siebie lub swoich dzieci, potrzebujecie konsultacji, rozmowy zapraszam do kontaktu poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dbajcie o siebie i swoich bliskich :)

Justyna Witkowska - psycholog szkolny


NAUCZANIE ZDALNE WSKAZÓWKI DLA UCZNIÓW
 

Drodzy Uczniowie!
Zajęcia w szkołach ponownie zostały zawieszone. Sposób pracy Waszej i Waszych nauczycieli od kilku dni wygląda zupełnie inaczej, a rodzice bardzo Was wspierają i pomagają wdrożyć się w system zdalnego nauczania.

Pracując pamiętajcie o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci:

- korzystajcie ze stron odpowiednich do swojego wieku;
- sprawdźcie, czy macie na swoim/domowym komputerze zainstalowany program antywirusowy;
- pamiętajcie, że Internet to skarbnica wiedzy, ale nie wszystkie informacje w nim zamieszczane są prawdziwe;
- nie podawajcie swoich danych osobowych, numeru telefonu, adresu zamieszkania, haseł, nie udostępniajcie swoich zdjęć oraz zdjęć innych osób;
- pamiętajcie, iż osoby w Internecie nie zawsze mogą być tymi, za które się podają;
- nie klikajcie w nieznane linki i załączniki z e-maili;
- nie otwierajcie e-maili z nieznanych źródeł;
- sprawdzajcie, czy strona, na którą się logujecie jest na pewno bezpieczna;
- uważnie pobierajcie pliki z sieci.

Zaplanujcie czas tak, aby nie spędzać całego dnia przy
komputerze, smartfonie czy tablecie,
zadbajcie o ruch.


A teraz kilka rad dotyczących nauki.

Jak się uczyć? Zasady efektywnej nauki.

1. Przewietrz pokój, w którym będziesz się uczył.
2. Zrób porządek w pokoju i na biurku. Posprzątaj to, co znajduje się na wierzchu,       co rozprasza Twój wzrok.
3. Rozpisz, czego musisz się nauczyć i ile chcesz, żeby zajęło Ci to czasu. Jeżeli tego nie zrobisz, możliwe, że Twoja nauka będzie rozciągać się w nieskończoność.
4. Przygotuj kartkę, na której będziesz zapisywać przychodzące Ci do głowy zadania i myśli. Po to byś nie rzucał się do innych zadań podczas nauki.
5. Jedz dobrze, ale nie przejadaj się. Twój mózg ma się koncentrować na nauce, a nie na trawieniu.
6. Nie jedz zbyt wielu słodyczy. Cukier powoduje przypływ energii, ale później jej gwałtowny spadek, który może zakończyć Twoją naukę.
7. Pij wodę. Bez niej już po chwili poczujesz się ospały.
8. Siedź prosto, przy biurku. Nie zbliżaj się do pozycji leżącej, bo zaśniesz. W łóżku to pewne!
9. Ustaw czas i rób sobie przerwy. Podobno najwięcej zapamiętujemy przez pierwsze i ostatnie 15 minut zajęć. Tak samo jest z uczeniem się. Dobrze uczyć się przez 30-45 minut. Potem zrób sobie 5-15 minutową przerwę.
10. Ruszaj się! Ruszaj się w trakcie przerwy, by pobudzić krążenie. Wystarczy kilka prostych ćwiczeń: wymachy rąk, przysiady, pajacyki. Po niewielkim wysiłku wraca się do nauki z większą ilością energii.

Powodzenia!
Dbajcie o Siebie :)

 


Nauczanie w domu wskazówki dla rodziców

Nauczanie tradycyjne znowu zostało zawieszone i nikt nie wie jak długo będzie to trwało. Ponownie znaleźliście się w trudnej dla Was sytuacji. Dlatego też, przygotowałam kilka wskazówek, które ułatwiają Wam organizację czasu i przestrzeni, zapewniając dziecku optymalne warunki do nauki w domu.

Podstawową sprawą jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa poprzez stały rytm funkcjonowania. Wprowadzenie powtarzalnego planu dnia, który powinien uwzględniać stałe pory wstawania i chodzenia spać, posiłków, stały czas nauki i odpoczynku. Od tego zależy powodzenie w realizacji nauki dziecka w domu.
Oto garść praktycznych wskazówek ułatwiających organizację nauki dziecka w domu:

1. Dopilnujecie, by dziecko wstawało o stałej rannej porze w tygodniu szkolnym.
2. Planujcie z dziećmi ich dzień pamiętając o właściwych proporcjach czasu na naukę i na odpoczynek.
3. Ustalcie z dzieckiem godziny, w których będzie uczyło się i odrabiało lekcje. Najlepiej zgodnie z dotychczasowym planem lekcji. Określcie: czego dzieci mają się nauczyć (przedmiot, zakres materiału), ile czasu im to zajmie, jakie materiały powinno zgromadzić by zacząć naukę (np. zeszyt, książkę, wydrukować zadanie, otworzyć platformę do nauczania zdalnego).
4. Wyznaczajcie przedział czasowy (od - do), w którym dzieci będą się uczyły. Starajcie się trzymać określonych terminów.
5. Pamiętajcie o przerwach relaksacyjnych, ale nie dłuższych niż 15 minut (odprężają rękę, wzrok, zmiana pozycji ciała). Nie zapominajcie o aktywności ruchowej, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu.
6. Zróbcie grafik - zapisujcie bieżące zadania do wykonania zlecane przez nauczycieli danych przedmiotów i terminy ich realizacji. Grafik umieśćcie w widocznym miejscu. Odznaczajcie zrealizowane zadania – to bardzo motywuje, bo jest wizualnym odzwierciedleniem wykonanej pracy!

Niezwykle ważny jest KOMFORT PRACY:

1. Przygotujcie stałe miejsce do pracy z odpowiednim oświetleniem.
2. Dbajcie o to, by w miejscu nauki nie było zbyt wielu rzeczy, które mogą dzieci rozpraszać.
3. Przed rozpoczęciem zdalnej nauki wywietrzcie pokój.
4. Zadbajcie o miłą atmosferę, pozbawioną pośpiechu, nerwowości.


    Teraz już wiecie jak zorganizować pracę oraz jak zadbać o komfort pracy dziecka, kolejną niezwykle istotną sprawą jest motywacja dziecka do systematycznej nauki w warunkach domowych. Twoje dziecko nie jest w stanie siedzieć przy biurku przez kilka godzin wpatrując się w książkę, komputer i odrabiało zadane prace. Maluch czy nastolatek będzie się pilnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność oraz gdy będzie przekonany, że jest mu to potrzebne.
Jak zatem zachęcić dziecko do nauki?
Przede wszystkim rozmawiaj z dzieckiem, dlaczego i po co musi codziennie się uczyć. Uświadom,    że nauczanie zdalne za pewien czas się skończy, a jego systematyczna praca będzie zweryfikowana przez nauczycieli.
Kolejna garść dodatkowych wskazówek, które pomogą MOTYWOWAĆ dziecko do pracy:

1. Traktuj naukę dziecka, jako rzecz bardzo ważną. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku.
2. Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze. To skutecznie zniechęca dziecko do nauki, gdy jedno z rodzeństwa się bawi, a drugie musi się uczyć.
3. Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne.
4. Chwal dziecko po każdej przerobionej partii materiału. Doceniaj wysiłek i trud oraz zaangażowanie dziecka, a nie tylko efekty.
5. Nie wyręczaj dziecka w odrabianiu lekcji. Kiedy prosi o pomoc, nie podawaj mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadź, udziel wskazówek, wyjaśnij wątpliwości. Zachęć do samodzielności. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami.
6. W sytuacji zniechęcenia wskazuj na postęp, jaki już poczyniło dziecko w wykonanych zadaniach (w tym celu warto każdego dnia spisać zadania na kartce i skreślać je po ich wykonaniu).
7. Wspólnie wyznaczcie przyjemności, po wykonaniu całej pracy, w postaci czasu na rozrywkę. Ustalcie z dzieckiem rozrywki w hierarchicznym porządku, pamiętając, że i tak spędza ono dużo czasu przed ekranami. Dlatego ważne jest, aby były to przyjemności związane z innymi aktywnościami niż multimedia.
    
    Od Waszej postawy zależy sukces dziecka w nauczaniu w domu. Wspierająca postawa rodzica, konsekwentne przestrzeganie stałych pór w planie dnia dziecka, jasno sprecyzowane oczekiwania wobec niego,  mogą ułatwić dziecku przystosowanie się do nauczania zdalnego.


Już jutro zakończenie roku szkolnego! Zwykle dzieci z radością, lub lękiem wracają do domu chcąc sprawdzić reakcje rodzica na otrzymane oceny. W dłuższej perspektywie ma to wpływ na ich motywację do nauki. To co usłyszą od rodzica może wzmacniać ich motywację zewnętrzną, ale również może utrudniać samodzielne ocenianie i formułowanie wniosków na przyszłość, niezależnie od opinii dorosłych. Warto przygotować się do tego jak podsumować ten rok szkolny, który nie był łatwy ani dla uczniów ani dla rodziców. Poniższe wskazówki sprzyjają wzmacnianiu relacji z dzieckiem lub nastolatkiem oraz Jego umiejętności dokonywania oceny własnych działań, czy uzyskanych efektów.

P.S. Rodzicu, przypomnij sobie własne odczucia na świadectwa i dni zakończeń kolejnych lat szkolnych.
Co pamiętasz? Co było wtedy dla Ciebie najważniejsze? Jak twoi rodzice wtedy reagowali?
Co chciałeś wtedy usłyszeć od mamy, taty?  Co chciałbyś, aby Twoje dziecko pamiętało po latach? - pytania zostawiam do autorefleksji :)


WSTYD

Wstyd nie należy do 6 podstawowych i wrodzonych uczuć (wg Eckmana są to: radość, smutek, złość, obrzydzenie, zaskoczenie, strach). Dziecko musi się go "nauczyć", to znaczy doświadczyć go w oczach lub zachowaniu bliskich mu osób. A wstydzimy się siebie,
nie zachowania. To jest ta podstawowa różnica między wstydem a poczuciem winy.
Każdy z nas ma jakiś standard postępowania, jakieś reguły, do których porównuje swoje doświadczenia.

Kiedy więc coś się dzieje, pierwszą refleksją jest (często nieświadomą):
czy to, co się dzieje, wynika z mojego zachowania lub decyzji?

- Jeśli tak, to następnie będziemy to interpretować na dwa sposoby: jako sukces (sprawa jest wtedy przyjemna), lub jako porażkę.
- Kiedy w grę wchodzi to ostatnie, powstaną następne dwie opcje. Uważamy, że tak się stało, bo
* MY JESTEŚMY głupi, niekompetentni (i wtedy odczujemy wstyd), albo tak się stało, bo
* NASZE ZACHOWANIE było nieodpowiednie, głupie, kompromitujące (wtedy odczujemy poczucie winy).

Co jest bardziej obciążające, wyniszczające? Odpowiedź jest prosta. Jak to się jednak dzieje, że jedni ludzie będą częściej myśleć, że to oni są głupi, a nie ich zachowanie było nie na miejscu? To wypadowa cech osobowości i wychowania.
Najważniejsze jest jednak to, że jak na cechy wrodzone nie mamy wpływu, tak na wychowanie i czyny oraz słowa tak. A wstyd wyniszcza, hamuje dzieci.

- Sprawia, że usłyszane komentarze dotyczące konkretnych sytuacji "jesteś leniwy", "jesteś głupi", "nic nie potrafisz zrobić sam" przeniesie na wszystkie inne i ostatecznie na siebie.
- Przypnie etykiety, które będzie ciężko mu potem zmienić i uwierzyć w swoją wartość.
- Nie podejmie wyzwań, bo stwierdzi, że i tak nie podoła.
- Przestanie się starać, bo "jest leniwy".
- Skoro jest czyimś rozczarowaniem, to po co ma tutaj być...?
- Gdy nastolatek słyszy od dzieciństwa krytyczne słowa i doświadcza pośrednich, zawstydzających zachowań, to jak ma być przebojowy, pewny siebie, otwarty?
Jeśli rodzic się na niego obraża, okazuje mu wrogość, rozczarowanie, trudno mu będzie wykształcić w sobie stabilną i dobrą samoocenę. Zawstydzenie go zahamuje
i spowoduje obwinianie siebie, a nie swojego zachowania o wszystkie zaistniałe negatywne sytuacje.

Rodzice!
Pamiętajcie, że to wy kształtujecie pewność siebie i poczucie wartości waszego dziecka
od samego początku. Odpowiednie komunikaty mogą mu pomóc, a inne osłabić.
Należy wybierać rozważnie.
Dbajcie o siebie!

Tekst na podstawie mini wykładu dr Konrada Piotrowskiego z Uniwersytetu SWPS pt. "Wstyd, poczucie winy i inne emocje samoświadomościowe".


ZŁOŚĆ

Proszę kliknij w obrazek.

 

 

 

Jak być razem w domu i nie zwariować!

- stwórzcie wspólnie plan dnia
- zadbajcie o przyjemne chwile, przerwy w ciągu dnia
- korzystajcie z metod relaksacji
- pielęgnujcie wdzięczność
- bądźcie dobrzy dla samych siebie
- rozwijajcie samodzielność
- zróbcie jedną niestandardową rzecz dziennie
- utrzymujcie kontakt z bliskimi (zadzwońcie do dziadków, cioci)
- róbcie każdego choć jedną miłą rzecz dla każdej osoby w domu
- bądźcie uważni na swoje ciało i emocje
- zrezygnujcie z ekranów przed snem
- odpuście! róbcie rzeczy ważne i przyjemne :)

Zachęcam do kontaktu mailowego na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Na pewno odczytam i odpiszę w godzinach mojej pracy:
Poniedziałek 8:00-12:00 oraz Czwartek 13:00-15:00.
Istnieje także możliwość rozmowy ze mną poprzez telefon oraz inne komunikatory po wcześniejszym uzgodnieniu
co do dnia i godziny tego rodzaju konsultacji.
Jeżeli będziecie Państwo potrzebowali konsultacji z psychologiem w innych dniach i godzinach można skorzystać również z telefonicznego wsparcia psychologicznego na terenie naszego miasta oraz kraju.


#zostań w domu, bądź bezpieczny